Contact Print pagina Favorieten
HOMEOVER ONSDIENSTENINSTRUMENTENKLANTENCONTACTNIEUWS




Image1
Tien manieren om ervoor te zorgen dat mensen veranderen
Echte verandering vindt pas plaats als mensen daadwerkelijk hun gedrag aanpassen. Professor Morten Hansen zette in de blog van Harvard Business Review tien benaderingen op een rij die ervoor zorgen dat mensen veranderen. Volgens Hansen moeten managers alle tien de technieken gebruiken om gedrag succesvol te wijzigen:

    1. Omarm de kracht van één.
    Als je acht waarden binnen een organisatie tegelijk wilt veranderen, verandert er niets. Dat zijn acht prioriteiten. Dat is teveel om tegelijkertijd te veranderen. Focus op het veranderen van 1 gedraging per keer. Als meerdere veranderingen gewenst zijn, smeer die dan uit over een langere periode.

      2. Zorg dat het begrijpelijk en concreet is.
      Het stellen van doelen is pas effectief als deze concreet en meetbaar zijn. Hetzelfde geldt voor gedragingen. "Luister actief" is vaag en niet meetbaar. "Vat samen wat anderen zeggen en vraag of dat klopt" is concreet en meetbaar.

        3. Schets een aantrekkelijk beeld.
        Morten Hansen haalt hier kok Jamie Oliver aan die op een Amerikaanse school de eetgewoonten van kinderen wilde veranderen. Hij kreeg hun aandacht toen hij een hele vrachtwagenlading dierlijk vet op het schoolplein liet storten. Medewerkers verbeterde versies van zichzelf laten voorstellen is een krachtige manier om te veranderen. Gebruik verhalen, metaforen, beelden of fysieke objecten om de huidige misère voor te stellen en om de verbetering na verandering te tonen. Het aanspreken van emoties is een belangrijke hefboom voor verandering.

          4. Activeer groepsdruk.
          Sociale vergelijkingstheorie toont dat mensen zich spiegelen aan hun omgeving. Verwachtingen van de omgeving zijn een drukmiddel voor verandering. Collega's kunnen elkaar aanspreken op gedragingen en elkaar corrigeren.

            5. Mobiliseer de menigte.
            De diffusietheorie laat zien dat de adoptie van nieuwe gedragingen een aantal fases doorloopt. Er zijn altijd voorlopers die als eerste hun gedrag veranderen. Daarna volgt een vroege voorhoede, gevolgd door de massa. Een enkeling volgt pas daarna. Dit is geen random proces. Belangrijke beïnvloeders zorgen voor het omslagpunt. Vaak zijn dit geen managers, maar collega's met veel informele contacten waar anderen tegenop kijken. Zorg voor een paar early adopters en zoek en overtuig daarna de beïnvloeders. Als het goed is, gaat de adoptie van een nieuwe gedraging daarna praktisch vanzelf.

              6. Pas de situatie aan.
              Hoe zorg je ervoor dat medewerkers gezonder gaan eten in de kantine? Voorlichting over gezond eten helpt niet. Google gebruikte hiervoor principes uit de beslissingstheorie. Medewerkers pakken vaak het eerste dat ze zien. De saladebar werd daarom verplaatst naar de ingang van de kantine. Vertel medewerkers niet precies wat ze wel of niet moeten doen, maar geef hun keuzes vorm.

                7. Verwijder.
                Hansen gebruikt hier een voorbeeld uit het boek The Power of Habits. In een stad in Irak verzamelde zich regelmatig een menigte op een plein. Tegen het vallen van de avond ging deze menigte rellen. Het aanvoeren van meer troepen is niet de oplossing voor het tegengaan van deze rellen. Het verwijderen en sluiten van eettentjes bleek wel de oplossing. De hongerige menigte ging naar huis om te eten voordat rellen plaatsvonden. Wijzig gedrag door het verwijderen van randvoorwaarden, impulsen en obstakels. Veel managers blijven juist zaken toevoegen, waar 'verwijderen' juist de oplossing is.

                8. Beloon.
                Verbind een beloning aan prestaties en gewenste gedragingen. Hou daarbij wel rekening met de opmerkingen van Dan Pink. Extrinsieke beloning werkt alleen bij repetitieve taken en niet creatief werk. Als innovatief denken of creativiteit gewenst is, helpen extrinsieke beloningen niet om het gewenste gedrag te stimuleren.

                  9.Onderwijs en coach.
                  Veel gedragingen hangen samen met vaardigheden: gemotiveerd zijn om te werken, maar niet weten hoe prioriteiten aan te brengen. Dit kan opgelost worden door het volgen van een training en door veel te oefenen.

                    10. Neem aan en ontsla op basis van gedrag.
                    De lijst tot nu toe gaat over het veranderen van de persoon. Maar het kan ook anders opgelost worden: verander de samenstelling van het team. Neem personen aan die het gewenste gedrag vertonen en ontsla diegenen die zich duidelijk niet willen aanpassen

                  Deze tien principes voor het veranderen van gedrag vinden hun oorsprong in de theorie: Een duidelijke bestemming (1-3), het activeren van sociale processen (4 en 5), het aanpassen van de situatie (6 en 7), en het vernieuwen van traditionele HR instrumenten (8-10).

                  Managers moeten alle bovenstaande technieken gebruiken om gedrag succesvol te wijzigen.

                  Dit artikel, met veel verwijzingen naar boeken en theorieën, is te vinden op het blog van Harvard Business Review. Ook in de vele commentaren worden interessante inzichten gedeeld.

                  BRON: P&O Actueel
                  ___________________


                  >> Terug naar het overzicht
Bekijk hier onze laatste vacatures

Hermeion UPDATE

Vier keer per jaar verschijnt Hermeion UPDATE , de digitale nieuwsbrief van Hermeion. Via ons contactformulier kunt u zich op onze nieuwsbrief abonneren.

Lees oude artikelen in het UPDATE Archief .

Algemene Voorwaarden · Disclaimer
Privacy statement · 2015 © Hermeion

"