Contact Print pagina Favorieten
HOMEOVER ONSDIENSTENINSTRUMENTENKLANTENCONTACTNIEUWS




Image1
Groeikansen voor het MKB
ABCOUDE - MKB’ers die klantgericht werken halen een beter rendement en groeien harder dan concurrenten die zich niet focussen op de behoefte van de klant. Van de klantgerichte bedrijven haalde 86% de afgelopen drie jaar een omzettoename en zag 70% het rendement verbeteren. Van de niet-klantgerichte ondernemingen boekte 57% van de bedrijven een omzettoename en zag maar liefst 60% haar rendement afnemen.

  • Ingesleten gewoontes loslaten
  • 'MKB’ers hebben extra mogelijkheden'
  • Aanbevelingen om meer klantgericht te werken

Dat blijkt uit een onderzoek van BDO Accountants & Adviseurs.

Klantgericht
In het onderzoek worden bedrijven als klantgericht gekwalificeerd als zij een totale filosofie met de klant als middelpunt hanteren. Ondernemingen die enkele producten of processen in het klantbelang hebben ontwikkeld en ingericht, vallen hier niet onder.

Eigen markt creëren
Uit het onderzoek blijkt dat klantgerichte bedrijven minder concurrentie ondervinden, meer innovatief zijn en de juiste prijs vragen voor hun producten en/of dienstverlening. ‘Veel ondernemers zijn gewoonweg bang voor de veranderingen die klantgericht werken met zich meebrengt. Want inspelen op de klantvraag betekent vaak ook: loslaten van ingesleten gewoontes en processen. Maar het maakt je ook onderscheidend en daarmee creëer je je eigen markt,” aldus Edwin den Boer, als partner bij BDO aan het onderzoek verbonden.

Extra kansen MKB
Klantgericht werken biedt kansen voor het MKB. Den Boer: “ Juist MKB-ondernemingen hebben extra mogelijkheden om te focussen op de klantwens. Ze hebben vaak een persoonlijker contact met de klant en de onderneming zelf is nog flexibel genoeg om van strategische koers te wijzigen. In deze economisch zware tijden zouden ze daar echt hun voordeel mee moeten doen.”

Aanbevelingen
De onderzoekers doen in hun rapport ook enkele aanbevelingen voor bedrijven die hun strategie klantgerichter willen maken:

1. Weet wat de klant wil.
  • Voer continu gericht onderzoek uit naar klanten en niet-klanten binnen én buiten uw huidige markt.
  • Zorg dat u naast klantonderzoek voldoende branchekennis in huis heeft/haalt. Door trends in de markt (en de markten om u heen) te identificeren ziet u in een eerder stadium in hoe de klantbehoeftes gaan ontwikkelen.
  • Betrek uw medewerkers actief in het focussen op de klant, zodat ook zij proactief ontwikkelingen in klantbehoeftes signaleren.

2. Maak innovatie meetbaar.
  • Kijk voor productontwikkeling naar alternatieve branches buiten uw eigen branche en ook naar andere strategische groepen binnen uw branche.
  • Maak een innovatieplan en zorg voor een aantal meetpunten waardoor u kunt nagaan of de innovaties daadwerkelijk hun vruchten afwerpen.

3. Doe wat de klant wil.
  • Neem de klantwens als uitgangspunt voor de inrichting van uw bedrijfsprocessen.
  • Richt uw bedrijfsprocessen zo in dat u zowel waarde voor de klant toevoegt als kostenreductie bereikt.
  • Voer continu klanttevredenheidsonderzoeken uit.


BRON: BusinessCompleet | 28 juni 2012


___________________


>> Terug naar het overzicht
Bekijk hier onze laatste vacatures

Hermeion UPDATE

Vier keer per jaar verschijnt Hermeion UPDATE , de digitale nieuwsbrief van Hermeion. Via ons contactformulier kunt u zich op onze nieuwsbrief abonneren.

Lees oude artikelen in het UPDATE Archief .

Algemene Voorwaarden · Disclaimer
Privacy statement · 2015 © Hermeion

"